Wat kunnen 12-jarigen doen tegen armoede ?

Sint-Theresia-school Rollegem-Kortrijk

Artikel geplaatst 26 oktober 2009 Print Friendly

Wat kunnen 12-jarigen doen tegen armoede ?

Het zesde leerjaar van de Sint-Theresia-school Rollegem-Kortrijk werkte mee aan de creatieve tentoonstelling rond armoede en uitsluiting ter gelegenheid van de 17-oktoberviering te Kortrijk.

De leerlingen vertellen :

“Het Vierde-Wereld-ganzenbordspel leerde ons dat wie in armoede leeft telkens minder kansen krijgt en dus meer kans maakt om als laatste te eindigen.

Zo konden we antwoorden op de vraag op onze zelfgemaakte posters: “Vertel me over een wereld zonder armoede.”

We schreven vele antwoorden op de buitenkant van een grote schoen. We willen op stap gaan naar een wereld zonder armoede !
- Het is een wereld waar iedereen zich goed voelt en goed kan groeien.
- Ouders worden betrokken bij school.
- Er moeten minder weeshuizen zijn. Kinderen moeten kunnen leven in een gezin.

Keitjes in een schoen zijn vervelend, pijnlijk, je wilt ze weg …
De vraag was dan ook: wat is pijnlijk voor mensen in armoede, wat moet er veranderen, verdwijnen?

We kleefden volgende en nog vele andere tekstjes op keitjes :
- Niet op tijd je papieren ontvangen.
- Je kan niet mee op rivierklas. Dat is niet leuk. Je hebt geen geld om iets extra’s te kopen

We stelden onszelf de vraag: Wat kunnen wij, 12-jarigen, reeds doen? Op een paneel schilderden we de zin:

Kinderen kunnen niets doen

tegen de grote armoede,

maar ze kunnen wel al proberen

om niemand uit te sluiten.

Kaat

We versierden dit paneel met onze vele verschillende handen. Samen alle handen op één buik. Samen met vele andere panelen versierde ons paneel het stadhuis te Kortrijk.”